Veilig op weg: Verschillen tussen de verkeerswetgeving in Nederland en Roemenië
In mijn werk in Nederland heb ik gemerkt dat een verandering van culturele omgeving vaak verrassingen en uitdagingen met zich meebrengt. Een van de belangrijkste oorzaken van deze (soms onaangename) verrassingen is de wisselwerking tussen de twee wettelijke systemen: het Roemeense en het Nederlandse. Dit aspect van culturele shock komt ook tot uiting als het gaat om de verkeersregels op de openbare weg. Om onaangename verrassingen te vermijden, besloot ik een korte vergelijking te maken tussen de visie van de Nederlandse wetgever en die van de Roemeense wetgever met betrekking tot het rijden onder invloed van alcohol.
In Roemenië is de wet streng: rijden onder invloed van alcohol is niet toegestaan. Bij een bloedalcoholgehalte tot 0,8 ‰ is het een overtreding, en boven deze drempel wordt het een misdrijf. Deze aanpak weerspiegelt een zero-tolerancebeleid ten aanzien van alcoholgebruik achter het stuur.
Daarentegen hanteren de Nederlanden een iets flexibelere maar niet minder serieuze aanpak. Hier ligt de wettelijke limiet op 0,5 ‰ bloedalcoholgehalte of 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht. Voor beginnende bestuurders, dat wil zeggen zij met minder dan 5 (vijf) jaar rijervaring, is de grens nog strikter en vastgesteld op slechts 0,2 ‰. Deze limiet geldt ook voor personen onder de 24 jaar die rijden op bromfietsen, gemotoriseerde fietsen en scooters.
Ik heb vaak gemerkt dat burgers uit andere landen, wanneer ze in Nederland aankomen, zich alleen herinneren dat het hier is toegestaan om onder invloed van alcohol te rijden, maar vergeten wat de toegestane limiet is. Als gevolg daarvan drinken ze soms zeven à acht biertjes in plaats van één of twee en stappen dan achter het stuur.
Iedereen reageert anders op alcoholgebruik, afhankelijk van factoren zoals lichaamsgewicht, of men al dan niet voedsel heeft genuttigd voor/tijdens/na het drinken van alcohol, hoe vaak men alcohol gebruikt, vermoeidheid, enz. De gevolgen van alcoholgebruik zijn een verminderde rijvaardigheid, wat kan leiden tot ongelukken met dodelijke afloop en/of ernstig lichamelijk letsel.
Het beste is om op een verantwoorde manier plezier te maken. Als we alcohol hebben gedronken en met de auto op stap zijn, is het verstandig om een taxi, een Uber, het openbaar vervoer te nemen of een nuchtere vriend te vragen om te rijden.
Als geen van deze opties mogelijk is, is het beter om niet te rijden als je denkt dat je de wettelijke limiet hebt overschreden. Voor dit doel kun je ter indicatie gebruik maken van verschillende mobiele apps, zoals ‘Zero la mie’. Deze app, ontwikkeld in samenwerking met de Roemeense Verkeerspolitie en het Instituut voor Forensische Geneeskunde, is ontworpen om gebruikers te helpen inschatten hoe lang het duurt voordat ze een bloedalcoholgehalte van 0 ‰ bereiken, op basis van variabelen zoals geslacht, lengte, gewicht, hoeveelheid en type geconsumeerde alcohol, en de verstreken tijd sinds consumptie.
In Nederland wordt een bestuurder die onder invloed rijdt en door de politie wordt aangehouden, vaak geconfronteerd met twee parallelle procedures: een strafrechtelijke procedure, die kan leiden tot een sanctie, en een administratieve procedure die wordt uitgevoerd door het CBR, de organisatie die verantwoordelijk is voor rijbewijzen in Nederland.